Când dragostea naște imperii: Piper-Heidsieck – #DashofSeduction, șampania celebrităților


(P) “
Seara, merg să dorm cu câteva picături de Channel no. 5, iar dimineața mă trezesc cu un pahar de Piper-Heidsieck; it warms me up.

Este, probabil, una dintre cele mai celebre remarci despre șampanie rostită de însăși Marilyn Monroe în 1950, ani în care șampania Piper-Heidsiek era băutura preferată în vogă a multor celebrități de la Hollywood și a altor personalități ale lumii.

De atunci și până azi, faima Piper-Heidsieck a continuat să crească, ajungând azi cea mai premiată casă de șampanie a secolului.

Devine star în bătaia reflectoarelor la Hollywood, apoi șampania oficială a Festivalului de la Cannes, defilează pe covorul roşu de la Oscaruri. Îl inspiră pe copilul teribil al modei, Jean Paul Gaultier, să îmbrace o sticlă în corset roșu din piele, piesă-icon al luxului îndrăzneț și pe celebrul Christian Louboutin să creeze la fel de celebrul flute-stiletto…

Ce forță…

Poate că Piper-Heidsieck este mai mult decât o șampanie; dar ce poate fi mai mult decât șampania :)? Probabil că o emoție, #DashOfSeduction – cum apare azi hashtag-ul modern al comunicării casei de șampanie.

Cru-urile excepționale, respectul pentru terrior și vinificație, remarcabila atenție la mediu, la resursele naturale, legăturile strânse cu viticultorii cu care lucrează (cu unii de 3 generații) și tradiția de peste 200 de ani au făcut această șampanie una dintre cele mai prestigioase din lume.

Câteva sortimente am degustat și eu în cadrul unor evenimente speciale Parma Food, care importa acest brand în România. Vă recomand să încercați și voi. Nu va fi, probabil, posibil, în fiecare dimineață ca Marylin Monroe :), dar aveți-o în vedere pentru ocazii speciale.

Bine ați venit în saga Piper-Heidsieck: idila, fondarea casei de șampanie și primul succes la Curtea Mariei Antoineta 

Agathe Perthois a fost inspirația, motivul pentru care Florens-Louise Heidsieck a vrut să facă vinul care zâmbește. O dorință ambițioasă pentru un tânăr din Germania care descoperea reginea Champagne și vinurile de aici în 1777. Îndrăgostit și mânat de gustul aventurii, nimic nu îl poate opri, așa începe povestea în urmă cu peste două secole.

În 1785, Florens fondează Casa Heidsiek & Cie. Era începutul imperiului Piper-Heidsieck. O dorință a lui specială era ca vinul său să ajungă la nimeni altcineva decât regina Franței de atunci, Marie Antoinette. Să o impresioneze.

Îndrăzneț scop…  

Se spune că pentru Maria Antoaneta a fost dragoste la prima înghițitură; era prima personalitate care devenea ambasador al casei Heidsiek & Cie. În același an, Piper se căsătorește cu iubirea vieții lui, Agathe Perthois.

Peste ani, în 1815, Christian Heidsieck, un nepot de-al lui Florens și un celebru vinificator, Henri Guillaume Piper, se alătură casei, formează un duo de absolut succes, făcând șampania  cunoscută peste granițe.

În 1838, 14 curți regale și imperale ajung să își dorească şampania. Toată înalta societatea voia “vinul lui Hiedsieck creat de Piper”.

După moartea lui Christian, văduva lui se căsătorește cu Henri Guillaume Piper. Și din nou dragostea are un cuvânt de spus sau cel puțin așa spune povestea – avea să se scrie încă o pagina în destinul Casei: se întâmplă The Sacred Union Piper-Heidsieck – ciocnirea celor două nume inspiră comunicarea #DashOfSeduction.

În 1942, Marchizul Jan de Sarez d’Aulan, un pionier al aviației și spirit aventuros se căsătorește cu Yolande, moștenitoarea casei, perpetuând tradiția. În timpul celui de-al doilea război mondial, marchizul ascunde arme în pivnița cramei pentru soldații francezi. E cât pe ce să fie arestat, dar reușește să evadeze în America de Nord unde se alătură faimosei escadrile Lafayette. În 1944, domeniul Piper-Heidsieck este ocupat, iar marchizul își pierde viața pe front. Fără curajul, tenacitatea și caracterul puternic al Yolandei, era posibil un sfârșit prematur al casei.

Dar povestea continuă…

 În 1885, suntem la 100 de ani de la înființarea Casei Heidsieck. Se naște Prestige Cuvee. Pierre Karl Faberge, bijutierul ţarului Alexandru III, creează o sticlă opulentă împodobită cu aur, diamante şi lapis lazuli, un obiect luxos ce marchează dialogul între casa de şampanie şi cei mai mari bijutieri ai lumii.

În 1985, la aniversarea de 200 de ani, se naște Champagne Rare. O altă sticlă-bijuterie de lux, la fel, ornată cu diamante și lapis lazuli este creată de Van Cleef & Arpels pentru a celebra momentul.

În 1995, este inaugurată crama cu un design “SF” cu oțel strălucitor peste tot și alei metalice un sanctuar impresionant al vinului ce adăpostește cuve de vin de diferite dimensiuni cu termoreglare. În centru sunt cele 2 rezervoare de asamblare ce domină decorul de oțel. Fiecare cru și soi de struguri au propriile lor cuve.

În 2015, începe “Era Descours”. Familia Descours preia Casa Piper Heidseck integrând-o în grupul EPI, păstrând tradiția și valorile Piper-Heidsieck.

Regis Camus, Cellar Master, a fost desemnat Sparkling Winemaker of The Year de 8 ori la IWC Sparkling.

Emilien Boutillat, winemaker-ul chief, a fost desemnat vinificatorul anului 2021 la IWC Sparkling.

Darling of Stars & Fashionista

Dar haieți să vedem cum a început aventura Piper-Heidsieck la Hollywood. Se întâmpla în 1933, când apare pentru prima dată într-un film cu celebrii Stan și Bran – Sons of The Dessert. Nu durează mult și ajunge să “joace” lângă staruri ale Hollywood-ului: Ava Gardner, Clark Gable, Fred Astaire, Marilyn Monroe.

În 1992, devine șampania oficială a Premiilor Oscar, experiență pe care o repetă în 1998 și ulterior, în alți ani.

Din 1993, Piper-Heidsieck devine furnizorul oficial al Festivalului de la Cannes; ajunge la  ceremonii de la Deauville, Berlin, Boston, Chicago. Premii speciale Piper-Heidsieck merg către VIP-uri precum Al Pacino, Francis Ford Coppola, John Cusack. Ce nume!

În 1999, Jean Paul Gaultier creează o imagine “voluptuoasă” a șampaniei Piper, îmbrăcând o sticlă într-un corset roșu; era primul “joint creativ effort” al șampaniei cu lumea modei.

Un pic mai târziu, în 2007, Vicktor & Rolf conceptualizează o versiune upside down a unei sticle de șampanie Rose Sauvage.

Iar în 2010, Christian Leboutin creează și celebrul pahar de cristal de șampanie în formă de stiletto.

Și să nu uităm nici de renumitul ambalaj lipstick – “perfectly befitting the elegancy of the brand”.

O vedem, așadar, la Maria Antoaneta, Marylin Monroe, în filmul Fifty Shades of Gray… Vi se pare că au în comun ceva toate acestea? #DashOfSeduction goes on.

“Cine” este șampania Piper-Heidsieck

Am văzut cum s-a format în timp imperiul Piper-Heidsieck, dar “cine” este această “ființă-vie”, cum denumea vinul o altă personalitate de pe plaiurile noastre, Păstorel Teodoreanu. Care este personalitatea sa și care sunt “fațetele” sub care se dezvăluie?

Piper-Heidsieck produce șampanie din trei soiuri: Chardonnay (vioi și cremos), Meunier (fructat și corpolent) și Pinot Noir (puternic și cu note de fructe de pădure), provenind din cru-uri excepționale situate în principal în zonele din Muntele Reims și Côte des Bar.

Pinot Noir este strugurele-semnătură al casei, care se află în centrul cuve-urilor. Vine cu notele sale de fructe de pădure: afine, coacăze negre, coacăze roșii, tente de gutui, alături de pâine prăjită, se află în centrul cuvé-urilor Piper. Rafinat, elegant, precis, conferă structură, putere și echilibru șampaniilor.

Casa întreține o relație specială cu viticultorii cu care colaborează, majoritatea fiind parteneri independenți. Orientați către calitate și diversitate, cu un savoir-faire special, unii dintre aceştia lucrează cu Piper de trei generații; s-au clădit contracte de încredere etice, bazate pe o cerință reciprocă: excelență fără compromisuri.   30 de ani este vârsta medie a viței-de-vie la Casa Piper-Heidsiek.

Iată și câteva sortimente Piper-Hedsieck:

Piper-Heidsieck Cuvee Brut. Este nevoie de o sută de cru-uri pentru a elabora Cuvee-ul Brut, emblemă Piper-Heidsieck, cupaj de Pinot Noir majoritar 50%, Meunier 30% și Chardonnay 20%.

O şampanie elegantă, proaspătă, armonioasă. Buchet fructat, cu note de pară și măr, arome care se simt și în gust, alături de o tentă de piersică, migdale și pâine prăjită.

Culinar, poate fi asociată foarte bine cu sushi de ton și somon, tartar, creveți sotați cu sos de unt cu șampanie și tagliatelle proaspete (recomandări Au Piano des Chefs), biftec tartar, flori de dovlecel prăjite, brânză Young Comté.

Medaliată cu multiple distincții la competiții prestigioase precum: Aur la Mundus Vini, Concours Mondial du Bruxelles, Wineworld Championship, 91 și 92 puncte Wine Spectator (diferiți ani), 90 puncte Wine Enthusiast.

Piper-Heidsieck Essentiel Extrabrut. Pinot Noir 47%, Meunier 22%, Chardonnay 18%. Acest cuvee multi-vintage este o mândrie Piper-Heidsieck ce reprezintă stilul iconic al casei.

Gustul delicios și fin este dominat de note de mere și pere coapte și susținut de note de brioșă și nucă. Perfectă pentru preparate din pește și carne albă. O șampanie din nou, multimedaliată internațional.

Piper-Heidsieck Rose Sauvage Brut. Pinot Noir 60%, Meunier 20%, Chardonnay 20%, o șampanie în care aromele fructate și culoarea sunt într-o armonie remarcabilă. Dominată de Pinot Noir, precum vedeți, se remarcă prin nuanța intensă și caracterul ferm. Cu această culoare stacojie, neobișnuită, Rose Sauvage seta un nou punct de referință în istoria șampaniei.

Buchet puternic fructat, cu note de fructe de pădure roșii și negre – mure, coacăze negre, căpșune și accente de mandarină și șofran în gust – un amestec intrigant de fructe suculente; peralaj fin și lung, aciditate echilibrată; postgust frumos, revigorant.

O asociere perfectă petru mâncăruri picante, dar și pentru deserturi cu fructe de pădure.

Piper-Heidsieck Cinema Edition Extrabrut. Cu relația legendară cu lumea filmului, “love affair” de peste 80 de ani, Piper-Heidsieck trebuia să creeze și o șampanie tematică.

Cupaj, așadar, de Pinot Noir 50%, Meunier 30% și Chardonnay 10% este o șampanie “lively”,  vioaie, cu structură fermă, în care notele de migdale și alune susțin perlajul precis, viu și ușor; se disting accente de pere și mere proaspete și o notă delicată de citrice.

Fișa tehnică o recomandă de savurat la un film cu gustări “tematice” de film și ele – de la popcorn, la fish and chips și sushi.

Cea mai scumpă șampanie din lume, la un moment dat

275.000 dolari…

 …cu atât a fost licitată la Ritz-Carlton, în Moscova, o sticlă de șampanie Piper “Shipwrecked” dintr-o colecție de peste 100 de ani. Piper 1907 Heidsieck & Co Monopole Goût American Champagne intra atunci în topul celor mai scumpe șampanii din lume fiind, practic, cea mai scumpă în acel moment.

Acast preț a fost ajutat de povestea ei romanțioasă care spune că ar fi fost descoperită în… 1916 (!) pe o navă în Marea Baltică, ce transporta șampanie și vin către Curtea Nicolae al II-lea al Rusei! Și ar mai fi stat mult și bine bine deoarece se pare că s-a păstrat în condiții foarte bune. Acum, o sticlă de astfel de astfel de șampanie poate fi cumpărată și la “doar” 2.500-3.800 de dolari.

“Într-o lume perfectă, oricine ar trebuie să aibă un pahar de șampanie în fiecare dimineață” , spune Willie Gluckstern, “scouter” de vin, critic, autor The Wine Avenger.

Într-o lume ideală, pe care ne-am putea-o imagina… Și bine, poate că nu o șampanie scumpă din cea de mai sus :).

Dar cum spuneam la început, un pahar dintr-una din cele mai titrate șampanii din lume se cere savurat câteodată.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.