Lanțul de cafenele Okfea sprijină producătorii români încă din 2007

În prezent, o serie de jucători din domeniul Horeca s-au reorientat către produsele furnizate de producători locali/furnizori români, fiind constrânși de criza izolării impusă de starea de urgență, însă nu toți au făcut-o doar din nevoie. Pe lângă acești antreprenori, merită aduși în atenție și cei care și-au construit, încă de la început, conceptul de afacere în jurul produselor românești.
Un astfel de business este lanțul de cafenele Okfea, care a fost deschis pe aproapre toată perioada izolării sociale, datorită sistemul “to go” implementat în ADN-ul business-ului încă din 2007 dar, deopotrivă și datorită gamei de produse comercializate. Peste 80% din produsele vândute în aceste cafenele provin dintotdeauna de la furnizori locali – “made in RO”.

“Din punct de vedere al business-ului, am fost și suntem încrezători că acest principiu OKFEA, de a alege produse locale și naturale pentru clienții noștri, ne va aduce beneficii viitoare și iată că s-a adeverit. Iar beneficiile nu s-au perfectat doar pentru noi ci și pentru întreaga comunitate, mai ales în ultima perioadă în care industria Horeca a intrat într-o perioadă de criză. Putem spune că ne-am angajat de la început într-o luptă de lungă durată pentru a educa consumatorul român să aleagă produse românești, manufacturate local, însă pentru a susține și dezvoltarea business-ului propriu, deocamdată încă suntem nevoiți să colaborăm și cu anumiți producători din străinătate, ce înțeleg mai bine noțiunea de plasare a unor produse noi pe o piață nu foarte mare și cu posibilități financiare relativ medii spre reduse”, a precizat David Ioanițescu, co-fondator Okfea.
Însăși denumirea conceptului Okfea a fost aleasă pentru a sugera și a exprima exact viziunea de business a fondatorilor: un concept românesc, cu acționariat integral românesc, cu o denumire total românească (“o cafea”) și bineînțeles, cu produse românești.


Dorința fondatorilor Okfea a fost să vină în ajutorul micilor producători locali, ale căror produse au încercat încă din 2007 să le integreze constant în meniu, pe când David avea o firmă de catering și era furnizor de produse ready-to-eat pentru baruri, cafenele și evenimente pop-up. Mai apoi, tradiția și viziunea de business local a continuat să fie implementată și în cadrul lanțului de cafenele Okfea.
“Singurul impediment în demersul nostru de a promova exclusiv produse locale a fost și este în continuare, nivelul mai redus de pricepere și câteodată, delăsarea antreprenorilor locali în a-și construi business-ul, pentru că nu toți înțeleg ceea ce înseamnă o afacere și dezvoltarea sa prin creștere organică și sustenabilă, și la un moment dat începe să conteze mai mult pentru ei partea financiară în detrimentul calității sau a relației cu clienții. De câte ori avem ocazia, discutăm direct cu furnizorii noștri, îi sfătuim, îi sprijinim și le prezentăm reacția clientului de la raft. De câteva ori ne-am lovit chiar și de unele practici neloiale, impuse de unii concurenți ai noștri din piață, legate de o așa-zisă exclusivitate“, a mai spus  David Ioanițescu.
Tot în spiritul ajutorului reciproc între business-urile și antreprenorii locali, viziunea de dezvoltare a business-ului Okfea este de identificare a parteneriloe locali: extinderea lanțului și a numărului de cafenele prin intermediul francizelor și, implicit a antreprenorilor locali, și nu cu fonduri externe de investiții. În prezent, grupul Okfea deține 5 locații în administrare proprie, 7 francize încheiate și alte câteva în căutare de spații de închiriat. Locațiile administrate de Okfea și cele manageriate de catre francizați acoperă atât zonele centrale și cele de cartier din București, cât și din Ploiești și Brașov, iar pentru următoarele locații, business-ul necesită zone în care există un vad de clienți cu venituri medii și o oarecare cultură în consumul de cafea, cu deschidere în a încerca și alte produse, unele mai puțin cunoscute încă, cu branding mai redus sau chiar inexistent, însă de calitate și de proveniență locală.
Costul total pentru a obţine franciza Okfea este între 10.000 si 20.000 de euro, în funcţie de mărimea spaţiului, iar acest cost asigură predarea noii locaţii Okfea la cheie (complet amenajată şi utilată), incluzând și taxa de intrare în franciză. Cererea de franciză are o etapă preliminară pentru potenţialii francizaţi (completarea formularului online), urmând un interviu telefonic și apoi întâlnirea și discuția directă cu fondatorii conceptului (nu prin intermediari). Ulterior, are loc semnarea precontractului şi în cele din urmă semnarea contractului, dar aceasta doar în momentul în care francizatul prezintă spaţiul potrivit şi obţine acordul Okfea pentru acel spaţiu.
“Sprijinim antreprenorii locali prin comercializarea unor produse românești de calitate bună și preț accesibil, atunci când acești antreprenori nu au încă puterea financiară sau managerială de a-și marketa și promova îndeajuns produsele și conceptul propriu. Preluăm astfel din eforturile micilor producători, încercând să introducem aceste produse în alegerile consumatorului român, prins ca într-un clește de marketingul agresiv al marilor companii pentru care prioritar este avantajul finaciar în detrimentul calității. Un exemplu grăitor este apa alcalină pe care noi o comercializăm, produsă și îmbuteliată la noi în țară, în județul Argeș. Chiar dacă poate 70% dintre clienții noștri nici măcar nu știu ce este aceea o apă alcalină și sunt reticenți în a o cumpăra, insistăm să învățăm fiecare client în parte despre cum își poate îmbunătăți zilnic sănătatea. Deci fiecare furnizor ales de noi beneficiază de tot suportul nostru în promovarea produselor, iar colaborarea noastră nu se rezumă doar la niște sticle/cutii care se învechesc pe rafturi“,  a spus Andreea Radu, co-fondator Okfea.
“Deși încercăm să ne îndepărtăm de conceptul de minimarket, în meniu adăugăm constant și alte produse complementare cafelei. Încercăm să mergem pe ideea de cât mai natural și cât mai local, de exemplu un salam de biscuiți tradițional pur românesc, biscuiței de casă, nuga, ciocolată de casă fără zahăr, chipsuri din fructe, batoane de susan și semințe, sărățele de post, bavete, covrigei și saleuri, bere artizanală, chiar și un delicios vin de mure – toate manufacturate local in România și testate de noi în prealabil”, a adăugat David Ioanițescu, co-fondator Okfea.
Unele business-uri dispar în situații de criză, altele se adaptează și supraviețuiesc cu diverse compromisuri, iar altele continuă pur și simplu să existe și să își desfășoare activitatea în mod normal, chiar prosperând. Aceasta din urmă este situația în care un business este construit strategic, cu viziune pe termen lung și măsuri de siguranță prestabilite în ADN-ul genetic al business-ului, încă de la început. Okfea a fost unul dintre puținele business-uri mici și medii din domeniul Horeca, minimum impactat de această criză a distanțării și izolăriic – asta datorită unor unui pariu făcut în urmă cu 13 ani pe o idee inedită: vânzarea de cafea la pachet, acompaniată de diverse alte produse conexe, manufacturate local.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.