Tururi oenologice la cramele din România – experiențe cu degustări, vizitarea unor atracții turistice, artă și povești

Foto credit: 1, 2, 3, 4 Adrian Toma5, 6, 7 Daria Trufașu

Cum faci turism oenologic atractiv în România

Aveam mai demult în cap un articol despre turismul viticol din România, înainte de declanșarea pandemiei și iată că i-a venit rândul. Pică și mai bine pentru că se pare că perioada actuală care nu mai este propice călătoriilor afară e favorabilă dezvoltării acestei nișe. Ceea ce e de bine! Spun asta pentru că am văzut acum, pe lângă iubitori de vin, cunoscători, și oameni care își doresc să iasă mai mult în țară, să vadă locuri, să mai meargă și altundeva, nu numai la mare sau la munte. Și, astfel, crește și interesul pentru vin. Iar povestea licorii bahice spuse la cramă e altfel înțeleasă – nu doar ca băutură, ci și cu aura pe care o îmbracă – cu munca din spatele vinului, arta oenologilor, asocierile culinare, frumusețea zonelor vitivinicole și înțelegerea caracteristicilor de terroir ce fac vinurile cramei x din Dealu Mare într-un fel și ale cramei y din Transilvania în alt fel. Avem multe crame de-a dreptul superbe, avem vinuri, Slavă Domnului!, numai că problema e insuficiența locurilor de cazare, iar ca să mergi singur la degustări cu mașina și să te întorci în aceeași zi nu merge.

Licorna

“Artă și vin” – e experiență complexă

Dar haideți că m-am lungit cu introducerea. Recent, am descoperit agenția de turism Elf Tours & Travel  care organizează astfel de excursii – interesant este că, vizitelor la crame, unde au loc degustări de mai multe vinuri, li se aduce valoare adăugată cu popasuri la alte atracții turistice – conace, muzee, edificii istorice ș.a., urmate de masa la restaurant. Și drăguț e că, pe timpul călătoriei cu microbuzul/autobuzul, organizatorii (bine documentați) vorbesc despre istoriile locurilor, poveștile lor, vinurile care vor fi degustate și presară glume și maxime legate de vin. Am mers cu ei în Dealu Mare și voi mai merge. Andreea Sipoșean, managerul Elf  Tours and Travel, a detaliat cum i-a venit ideea și ce și-a propus împreună cu soțul ei, Lucian, prin aceste vizite oenologice.

“Eu si soțul meu suntem pasionați de vin, am mers la numeroase târguri. Cunoșteam vinurile din Dealu Mare de la târguri, dar eu nu fusesem la nicio cramă, doar soțul fusese la o degustare la Lacerta. Am preluat agenția din 2009 și am mai organizat în trecut degustări în Italia, în Toscana. Revenind la Dealu Mare, am fost prima dată la Rotenberg cu un prieten ce facea tururi cu bicicleta – Ionuț Maftei – Bike in Time. El cumva m-a inspirat și mi-a plăcut zona. Noi suntem mari fani vinuri roșii din Dealu Mare, Republica Moldova, Italia. Inspirându-mă, am gândit programul Artă și Vin și întrucât am zis că nu e prea ok să pedalezi după degustări, ni s-a părut o idee bună să asigurăm transport. Zis și făcut, am gândit să fie două atracții, nu doar degustare, ci și ceva de vizitat. M-am documentat, am mers personal la crame, am decis pe care vreau să le promovez, am testat drumurile, cât timp facem. Eu sunt un om pretențios, nu am avut niciodată reclamații de la clienți. Ca dovadă, clienții noștri sunt aduși de clienți pe care îi aveam, prin recomandare. Avem clienți de 17 ani, care au venit după mine, de unde lucram înainte. Așa că am făcut programele și ne-am apucat să le promovăm prin pagina de facebook.” Pentru detalii și tururile viitoare intrați aici.

Licorna

Targetul îl reprezintă, spune Andreea, atât oameni pasionați de vin, cunoscători, cât și persoane care vor să iasă, să se plimbe, dornice să viziteze locuri. Unii sunt clienți repetitivi pentru că le place organizarea și  vor să și socializeze, chiar s-au legat prietenii. Unii beau mai mult, unii mai puțin, alții spre deloc.
Lucian are atestat pe ghid, iar toate vizitele și asigurarea transportului se fac cu respectarea măsurilor de siguranță impuse de autorități. “Niciodată nu mergem cu microbuzul sau cu autocarul la capacitate maximă. De exemplu, la vizita la Rotenberg s-a mers cu autocar de 48 de locuri pentru un grup de nici măcar 15 persoane.”, precizează Andreea.
Pentru că a venit vorba de crame vizitate, printre acestea s-au numărat, așadar: Rotenberg, Velvet Winery & Licorna Winehouse, separat, Velvet cu evenimentul Picnic în vie, Mierla Albă și Apogeum și vor mai urma pe 23 septembrie – iarăși, Mierla Albă și Apogeum, 3 octombrie – Vitis Metamorfosis, 17 octombrie – SERVE.
Toate aceste tururi au sau vor avea, cum spuneam, vizite și la diferite alte atracții din zonă – Conacul Bellu, Mănăstirea Varbila, Muzeul Crama 1777 și altele, masa la restaurant Ferma Dacilor sau Conacul Vinalia.

Apogeum
Conacul Bellu Mierla Albă

Vă las și o poză din microbuz de când am fost eu, dar și una cu mine, încântată de un Apogeum – Fetească Neagră, vinul de top al cramei cu același nume. Aici am scris un articol despre vizita la Apogeum, cu note de degustare pentru  5 vinuri Apogeum / Valahorum.

Închei prin a felicita agenția Elf Tours and Travel  pentru că face din aceste tururi ceva mai mult decât doar excursii cu degustări și are planuri să organizeze excursii și în alte zone, chiar și cu cazare.

Voi puteți să îmi scrieți și mie aici unde ați vrea să mergeți.

Salut și alte inițiative de grup și individuale ale unor crame care au prins contur, inclusiv anul acesta, pentru că avem regiuni și crame care merită cunoscute și promovate și vinuri extraordinare – nu numai în Dealu Mare, ci și în toată țara.